5 zasad bezpiecznego treningu

Trening sam w sobie nie jest niebezpieczny, ale łatwo go takim uczynić, przez złe jego prowadzenie. By nic nikomu się nie stało, trzeba przestrzegać 5 podstawowych zasad.

1. Rozgrzewka – przy treningu z ciężarami trzeba się rozgrzewać tak samo, jak przed sprintem. Pominięcie tego elementu powoduje wzrost zagrożenia różnymi kontuzjami. Mniejsza jest też wydajność układu mięśniowo-kostnego, przez co trening jest mniej efektywny. Wcale nie trzeba wielkiej rozgrzewki. Seria pajacyków lub kilka minut truchtu w zupełności wystarczają.

 

2. Odpowiednia technika ćwiczeń – źle wykonywane ćwiczenie jest nie tylko niebezpieczne, ale w dodatku zdecydowanie mniej skuteczne. Technika ćwiczenia, nawet najprostszego, została obmyślana tak, by była efektywna i bezpieczna. Zbędne ruchy czy wyginanie pleców powodują nietypowy rozkład obciążenia i mogą mieć bardzo negatywne skutki, chociaż pozornie przez jakiś czas może być łatwiej wykonywać dane ćwiczenie.

 

3. Umiarkowanie – szybkie powiększanie obciążeń treningowych może prowadzić do kontuzji lub po prostu uszkodzenia sobie ciała. Dobre samopoczucie nie oznacza, że z dnia na dzień będzie można poprawić obciążenia, z którymi się trenuje, o 20%. Równie złym pomysłem jest próba zaimponowania komuś swoimi możliwościami. W takich wypadkach często ćwiczący ucieka się do nieczystych technik i chociaż daje radę, ryzyko jest duże, a efekt niewielki.

 

4. Skupienie na ćwiczeniu – ćwiczenia siłowe prowadzone są z dużymi obciążeniami i dekoncentracja może powodować niebezpieczne sytuacje. Siłownia to nie klub dyskusyjny, tym bardziej nie kabaret.

 

5. Szacunek dla sprzętu – sprzętem na siłowni się nie rzuca. Nawet stosunkowo lekkie hantle mogą kogoś poważnie zranić, a upuszczanie naprawdę ciężkich rzeczy skończy się dziurą w podłodze lub ciężkim uszkodzeniem ciała.





Polecane

Cholesterol – przyjaciel czy wróg?

Cholesterol – przyjaciel czy wróg?

Nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje...

Ćwiczenia dla świeżo upieczonej mamy

Ćwiczenia dla świeżo upieczonej mamy

Właśnie zostałaś mamą i zastanawiasz się, jak zadbać o...

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Przy aktywności fizycznej typu CrossFit konieczne jest...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Galeria zdjęć

5 zasad bezpiecznego treningu Co jeść przed i po treningu? Jak stworzyć domową siłownię? W jakim obuwiu podnosić ciężary?