5 zasad bezpiecznego treningu

Trening sam w sobie nie jest niebezpieczny, ale łatwo go takim uczynić, przez złe jego prowadzenie. By nic nikomu się nie stało, trzeba przestrzegać 5 podstawowych zasad.

1. Rozgrzewka – przy treningu z ciężarami trzeba się rozgrzewać tak samo, jak przed sprintem. Pominięcie tego elementu powoduje wzrost zagrożenia różnymi kontuzjami. Mniejsza jest też wydajność układu mięśniowo-kostnego, przez co trening jest mniej efektywny. Wcale nie trzeba wielkiej rozgrzewki. Seria pajacyków lub kilka minut truchtu w zupełności wystarczają.

 

2. Odpowiednia technika ćwiczeń – źle wykonywane ćwiczenie jest nie tylko niebezpieczne, ale w dodatku zdecydowanie mniej skuteczne. Technika ćwiczenia, nawet najprostszego, została obmyślana tak, by była efektywna i bezpieczna. Zbędne ruchy czy wyginanie pleców powodują nietypowy rozkład obciążenia i mogą mieć bardzo negatywne skutki, chociaż pozornie przez jakiś czas może być łatwiej wykonywać dane ćwiczenie.

 

3. Umiarkowanie – szybkie powiększanie obciążeń treningowych może prowadzić do kontuzji lub po prostu uszkodzenia sobie ciała. Dobre samopoczucie nie oznacza, że z dnia na dzień będzie można poprawić obciążenia, z którymi się trenuje, o 20%. Równie złym pomysłem jest próba zaimponowania komuś swoimi możliwościami. W takich wypadkach często ćwiczący ucieka się do nieczystych technik i chociaż daje radę, ryzyko jest duże, a efekt niewielki.

 

4. Skupienie na ćwiczeniu – ćwiczenia siłowe prowadzone są z dużymi obciążeniami i dekoncentracja może powodować niebezpieczne sytuacje. Siłownia to nie klub dyskusyjny, tym bardziej nie kabaret.

 

5. Szacunek dla sprzętu – sprzętem na siłowni się nie rzuca. Nawet stosunkowo lekkie hantle mogą kogoś poważnie zranić, a upuszczanie naprawdę ciężkich rzeczy skończy się dziurą w podłodze lub ciężkim uszkodzeniem ciała.

 





Polecane

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Chciałabyś poćwiczyć, żeby odzyskać sylwetkę, którą...

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektu sportowego jest jednym z...

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Ćwiczenia o pustym żołądku – czy to dobry pomysł?...

Erytropoetyna: jak działa i gdzie ją kupić?

Erytropoetyna: jak działa i gdzie ją kupić?

Erytropoetyna jest białkiem stymulującym produkcję...

Galeria zdjęć

Przetrenowanie - jak go uniknąć i co zrobić, kiedy wystąpi? Siła książek. Co powinni czytać aktywni? W jakim obuwiu podnosić ciężary? Najlepsza pora na bieganie