Batony proteinowe: jeść czy nie jeść?

Batony proteinowe – zgodnie z tym, co można usłyszeć od producentów – przeznaczone są dla osób odchudzających się i chcących zwiększyć masę mięśniową. Czy jednak są zdrowe?

Batony proteinowe są smaczną, aczkolwiek mocno kaloryczną przekąską, obfitującą w białko i węglowodany. Ich docelowymi nabywcami są sportowcy oraz osoby odchudzające się. Jeśli masz ochotę zjeść na szybko coś, co zaspokoi Twój głód, baton proteinowy będzie w sam raz – tak przynajmniej producenci zachęcają potencjalnych klientów do konsumpcji. Jak się jednak okazuje, batony proteinowe wcale nie są takie fit – zawierają bowiem substancje, które zwiększają ryzyko różnych chorób, w tym otyłości.

 

Co wchodzi w skład batonów proteinowych?

Głównym składnikiem batonów proteinowych jest białko – może być go więcej lub mniej, w zależności od rodzaju batona. Najczęściej zawartość białka oscyluje w granicach od 26 do 47%. Ma ono postać hydrolizatów białek serwatkowych, izolatów białek serwatkowych, kazeiny lub L-glutaminu. W batonach proteinowych znajdziemy też białko sojowe oraz białko pochodzące z jaj. Ponadto zaś cukry proste, tłuszcze trans, sztuczne barwniki, substancje słodzące, konserwanty oraz środki wypełniające.

 

Wartość odżywcza batonów proteinowych

Taki skład sprawia, że batony proteinowe są bardzo sycące – wystarczy niewielka ilość, by zaspokoić głód. Duża zawartość białka, niezbędnego do przyrostu masy mięśniowej, jest ich największym atutem. To właśnie ze względu na białko sięgają po tę przekąskę osoby uprawiające sporty siłowe. Ale nie tylko – konsumentami batonów proteinowych są również miłośnicy fitnessu, sportów wytrzymałościowych i szybkościowych. Batony proteinowe dostarczają niezbędne składniki odżywcze i umożliwiają szybką regenerację mięśni. Dla niektórych ta pożywna przekąska jest substytutem pełnowartościowego posiłku.

 

Jeść czy nie jeść?

Mimo wspomnianych powyżej zalet batony proteinowe zawierają wiele cukrów prostych, tłuszczu nasyconego i tłuszczów trans. Składniki te, spożywane regularnie w dużych ilościach, zwiększają ryzyko otyłości, choroby nowotworowej oraz chorób układu krążenia. Z tego względu dietetycy raczej nie zalecają jedzenia batonów proteinowych.

 





Polecane

Dlaczego warto korzystać z sauny parowej?

Dlaczego warto korzystać z sauny parowej?

Zanieczyszczenie środowiska, wysokoprzetworzona żywność,...

W jakim obuwiu podnosić ciężary?

W jakim obuwiu podnosić ciężary?

Czy wiesz, że niewłaściwy strój lub nieodpowiednie buty...

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektu sportowego jest jednym z...

Najlepsza pora na bieganie

Najlepsza pora na bieganie

Niektórzy biegają rano, inni wieczorem, jeszcze inni...

Galeria zdjęć

Kiedy warto wprowadzić trening cardio? Kreatyna - dlaczego jest taka ważna dla kulturystów? Jak stworzyć domową siłownię? Dieta i sport idą ze sobą w parze