Co jeść przed i po treningu?

Odżywianie przed i po treningu ma za zadanie przede wszystkim umożliwienie naszemu organizmowi kontroli poziomu glikogenu. Jest ono niezależne od stosowanej w danym czasie suplementacji czy diety ogólnej. Mowa tutaj o bezpośrednim zapleczu dla treningu, jaki w danym momencie mamy wykonać.

Treningi poranne
    
Przed treningiem porannym posiłek ma dwa, w dużej mierze osobne, zadania. Pierwsze z nich to „obudzenie” mózgu, a drugie polega na zapewnieniu organizmowi odpowiedniej energii na następne godziny, w tym na trening. Na praktyczne zalecenia przekłada się to tak, że około 10% posiłku powinny stanowić bardzo łatwo przyswajalne cukry proste, które natychmiast zmienią się w glikogen i uzupełnią jego braki spowodowane utrzymywaniem przez noc aktywności mózgu. Reszta powinna być uwalniana przez dłuższy czas, co przekłada się też na konieczność odłożenia treningu na co najmniej 2 godziny po posiłku.


Trening popołudniowy
    
Przekąska popołudniowa powinna składać się z połączenia cukrów prostych i złożonych, obu w niewielkich ilościach. Wystarczy kromka chleba z dżemem. Zapas energii powinniśmy mieć od rana i nie ma co go niepotrzebnie powiększać.


Po treningu
    
Wiele osób po treningu, zwłaszcza siłowym, wcale nie czuje się głodnym, ale warto jest najpóźniej w ciągu dwóch godzin po intensywnym wysiłku fizycznym pomóc organizmowi w regenerowaniu jego zapasów glikogenu. Jeśli się tego nie zrobi, organizm sięgnie po najbliższe dostępne zasoby, a są to niestety same mięśnie. Nawet jeśli o to zadbamy i organizm będzie miał dość energii, w czasie wysiłku tkanka mięśniowa trochę ucierpi, ponieważ nasz metabolizm nie jest nazbyt precyzyjnym narzędziem. W jej odbudowie pomoże dawka białek, najlepiej z możliwie niewielkim dodatkiem tłuszczy, które na tym etapie są całkowicie zbędne.





Polecane

Cholesterol – przyjaciel czy wróg?

Cholesterol – przyjaciel czy wróg?

Nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje...

Ćwiczenia dla świeżo upieczonej mamy

Ćwiczenia dla świeżo upieczonej mamy

Właśnie zostałaś mamą i zastanawiasz się, jak zadbać o...

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Przy aktywności fizycznej typu CrossFit konieczne jest...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Galeria zdjęć

5 zasad bezpiecznego treningu Co jeść przed i po treningu? Jak stworzyć domową siłownię? W jakim obuwiu podnosić ciężary?