Co jeść przed i po treningu?

Odżywianie przed i po treningu ma za zadanie przede wszystkim umożliwienie naszemu organizmowi kontroli poziomu glikogenu. Jest ono niezależne od stosowanej w danym czasie suplementacji czy diety ogólnej. Mowa tutaj o bezpośrednim zapleczu dla treningu, jaki w danym momencie mamy wykonać.

Treningi poranne

Przed treningiem porannym posiłek ma dwa, w dużej mierze osobne, zadania. Pierwsze z nich to „obudzenie” mózgu, a drugie polega na zapewnieniu organizmowi odpowiedniej energii na następne godziny, w tym na trening. Na praktyczne zalecenia przekłada się to tak, że około 10% posiłku powinny stanowić bardzo łatwo przyswajalne cukry proste, które natychmiast zmienią się w glikogen i uzupełnią jego braki spowodowane utrzymywaniem przez noc aktywności mózgu. Reszta powinna być uwalniana przez dłuższy czas, co przekłada się też na konieczność odłożenia treningu na co najmniej 2 godziny po posiłku.

 

Trening popołudniowy

Przekąska popołudniowa powinna składać się z połączenia cukrów prostych i złożonych, obu w niewielkich ilościach. Wystarczy kromka chleba z dżemem. Zapas energii powinniśmy mieć od rana i nie ma co go niepotrzebnie powiększać.

 

Po treningu

Wiele osób po treningu, zwłaszcza siłowym, wcale nie czuje się głodnym, ale warto jest najpóźniej w ciągu dwóch godzin po intensywnym wysiłku fizycznym pomóc organizmowi w regenerowaniu jego zapasów glikogenu. Jeśli się tego nie zrobi, organizm sięgnie po najbliższe dostępne zasoby, a są to niestety same mięśnie. Nawet jeśli o to zadbamy i organizm będzie miał dość energii, w czasie wysiłku tkanka mięśniowa trochę ucierpi, ponieważ nasz metabolizm nie jest nazbyt precyzyjnym narzędziem. W jej odbudowie pomoże dawka białek, najlepiej z możliwie niewielkim dodatkiem tłuszczy, które na tym etapie są całkowicie zbędne.

 





Polecane

Ćwiczenia wzmacniające kręgosłup

Ćwiczenia wzmacniające kręgosłup

Niełatwo w obecnych czasach zachować zdrowy i mocny...

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektu sportowego jest jednym z...

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Ćwiczenia o pustym żołądku – czy to dobry pomysł?...

Wielozadaniowy olejek CBD

Wielozadaniowy olejek CBD

Marihuana wciąż wywołuje wiele kontrowersji. Korzystanie...

Galeria zdjęć

Jakie owoce warto włączyć do diety kulturysty? Siła książek. Co powinni czytać aktywni? Przekąski warzywne, które pokochasz! Produkty bogate w białko