Co jeść przed i po treningu?

Odżywianie przed i po treningu ma za zadanie przede wszystkim umożliwienie naszemu organizmowi kontroli poziomu glikogenu. Jest ono niezależne od stosowanej w danym czasie suplementacji czy diety ogólnej. Mowa tutaj o bezpośrednim zapleczu dla treningu, jaki w danym momencie mamy wykonać.

Treningi poranne
    
Przed treningiem porannym posiłek ma dwa, w dużej mierze osobne, zadania. Pierwsze z nich to „obudzenie” mózgu, a drugie polega na zapewnieniu organizmowi odpowiedniej energii na następne godziny, w tym na trening. Na praktyczne zalecenia przekłada się to tak, że około 10% posiłku powinny stanowić bardzo łatwo przyswajalne cukry proste, które natychmiast zmienią się w glikogen i uzupełnią jego braki spowodowane utrzymywaniem przez noc aktywności mózgu. Reszta powinna być uwalniana przez dłuższy czas, co przekłada się też na konieczność odłożenia treningu na co najmniej 2 godziny po posiłku.


Trening popołudniowy
    
Przekąska popołudniowa powinna składać się z połączenia cukrów prostych i złożonych, obu w niewielkich ilościach. Wystarczy kromka chleba z dżemem. Zapas energii powinniśmy mieć od rana i nie ma co go niepotrzebnie powiększać.


Po treningu
    
Wiele osób po treningu, zwłaszcza siłowym, wcale nie czuje się głodnym, ale warto jest najpóźniej w ciągu dwóch godzin po intensywnym wysiłku fizycznym pomóc organizmowi w regenerowaniu jego zapasów glikogenu. Jeśli się tego nie zrobi, organizm sięgnie po najbliższe dostępne zasoby, a są to niestety same mięśnie. Nawet jeśli o to zadbamy i organizm będzie miał dość energii, w czasie wysiłku tkanka mięśniowa trochę ucierpi, ponieważ nasz metabolizm nie jest nazbyt precyzyjnym narzędziem. W jej odbudowie pomoże dawka białek, najlepiej z możliwie niewielkim dodatkiem tłuszczy, które na tym etapie są całkowicie zbędne.





Polecane

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Chciałabyś poćwiczyć, żeby odzyskać sylwetkę, którą...

Rehabilitacja kardiologiczna: wskazania i przeciwwskazania

Rehabilitacja kardiologiczna: wskazania i przeciwwskazania

Odzyskanie pełnej sprawności po zawale serca wymaga...

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Przy aktywności fizycznej typu CrossFit konieczne jest...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Galeria zdjęć

Trening na masę dla początkujących Jakie owoce warto włączyć do diety kulturysty? Sypnij pieprzem, popij winem i spalaj tłuszcz zdecydowanie szybciej! Maszyna eliptyczna – efekty regularnych ćwiczeń