Czy warto jeść masło orzechowe przed treningiem?

Masło orzechowe jest niezwykle sycącym dodatkiem do posiłków. Zawiera wiele cennych składników odżywczych i ma wspaniały smak. Ale czy warto je jeść przed intensywnym wysiłkiem fizycznym?

Głównym składnikiem masła orzechowego są, jak sama nazwa wskazuje, orzechy: ziemne, włoskie, laskowe, brazylijskie... Największą popularność zyskało sobie masło z orzechów ziemnych (nic dziwnego, to prawdziwa rozkosz dla podniebienia). Produkt ten został wprowadzony do obiegu przemysłowego w wieku XIX za sprawą lekarza Johna Harveya Kellogga. Obecnie dostępne w sprzedaży masło orzechowe zawiera takie dodatki jak sól, cukier czy olej palmowy, ale można też znaleźć produkty bez żadnych dodatkowych składników.

 

Masło orzechowe – co zawiera?

100 g masła składającego się w 90% z orzechów, a w 10% z różnych dodatków (oleju, cukru czy soli) zawiera 600 kalorii, 25 g białka, 20 g węglowodanów oraz 50 g tłuszczu. Białko w maśle orzechowym jest pochodzenia roślinnego. Ze względu na dużą zawartość białka masło orzechowe to idealna przekąska dla osób, które nie jedzą mięsa (choć należy wziąć pod uwagę, że białko pochodzenia zwierzęcego ma inną strukturę aminokwasową). W skład masła orzechowego wchodzą też: kwas oleinowy, nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy, witamina E, niacyna, tiamina, ryboflawina, witamina B6, a także wapń, sód, magnez, fosfor, potas, miedź, chrom, mangan, cynk i żelazo.

 

Czy warto jeść masło orzechowe przed treningiem?

Odpowiedź na to pytanie może być tylko przecząca. Masło to w połowie sam tłuszcz – nie jest więc odpowiednią przekąską przed treningiem. Po spożyciu może opóźniać absorpcję węglowodanów, które zasilają mięśnie w energię. Poza tym produkt ten nie należy do lekkostrawnych – skonsumowany w zbyt dużej ilości powoduje problemy trawienne. Obiegowe przekonanie o dobroczynnym wpływie masła orzechowego na przebieg treningu jest więc szkodliwym mitem.

 

Masło orzechowe jest wysoce kaloryczne, ale z drugiej strony pozwala szybko zaspokoić głód i zawiera wiele cennych składników odżywczych. Lepiej nie jeść go przed bieganiem czy ćwiczeniami na siłowni. Idealnymi dodatkami do masła orzechowego są takie produkty jak banan, jabłko, wafle ryżowe, kasza jaglana, naleśniki, omlety, grzanki czy ciasteczka owsiane.

 





Polecane

Ćwiczenia wzmacniające kręgosłup

Ćwiczenia wzmacniające kręgosłup

Niełatwo w obecnych czasach zachować zdrowy i mocny...

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektu sportowego jest jednym z...

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Ćwiczenia o pustym żołądku – czy to dobry pomysł?...

Wielozadaniowy olejek CBD

Wielozadaniowy olejek CBD

Marihuana wciąż wywołuje wiele kontrowersji. Korzystanie...

Galeria zdjęć

Jakie owoce warto włączyć do diety kulturysty? Siła książek. Co powinni czytać aktywni? Przekąski warzywne, które pokochasz! Produkty bogate w białko