Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio hasłem przewodnim niemal wszystkich kolorowych magazynów i lifestylowych portali internetowych. Oczywiście jest to dobry znak, świadczący o tym, że coraz więcej wagi przywiązujemy do zdrowego trybu życia.

Osoby, które chcą się pozbyć zbędnych kilogramów, z reguły idą na siłownię czy też podejmują aktywność fizyczną gdzie indziej. Ale sport, mimo że jest świetnym i zdrowym dodatkiem, sam w sobie może nie przynosić pożądanych efektów. Najważniejsza bowiem jest odpowiednia dieta, dzięki której zamienimy tak znienawidzony tłuszczyk w mięśnie i wymarzoną sylwetkę.

Jednak znalezienie czy też ułożenie odpowiedniej diety nie jest sprawą prostą. Wszystkie składniki muszą być odpowiednio wyważone i dopasowane – tak aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych mikroelementów oraz zachować deficyt kaloryczny.

 

Redukcja a dieta

Dieta, która skupia się na spalaniu tkanki tłuszczowej, to bardzo specyficzny tryb żywieniowy, który ukierunkowany jest na pozbycie się zbędnych kilogramów. W tym długotrwałym przedsięwzięciu najważniejsze jest odpowiednie manipulowanie własnym metabolizmem, a także przestrzeganie podstawowych zasad. Najważniejsza z nich mówi, aby zawsze dostarczać organizmowi tyle energii, ile jest mu w tej chwili niezbędne.

Bardzo ważne jest też spożywanie posiłków w ściśle określonych odstępach czasu. Aby zmaksymalizować efekty diety, należy podzielić dzienną dawkę kalorii na 5 do 7 posiłków. Dzięki temu nie dopuścimy do niezdrowego katabolizmu.

 

Określ swoją budowę ciała

Przy dobieraniu idealnej diety ważne jest, by określić anatomię naszego ciała. U mężczyzn wyróżniamy 3 typy budowy:

  • ektomorficzny

Charakteryzuje się drobną budową ciała oraz kości. Ektomorficy najczęściej mają długie i chude kończyny, a także wąskie ramiona. Smukła sylwetka jest rezultatem przyspieszonych procesów metabolicznych. Ektomorficy mają zwykle wyższą temperaturę ciała.

  • mezomorficzny

To muskularny typ budowy, który charakteryzuje się solidnym korpusem oraz dużą tkanką mięśniową przy niskiej zawartości tłuszczu. Figurą przypomina kształt prostokąta.

  • endomorficzny

Najmniej komfortowy typ budowy ciała. Endomorficy mają skłonność do tycia, spowodowaną spowolnionym metabolizmem. Tłuszcz zbiera się u nich najczęściej na brzuchu – przez co są bardziej narażeni na cukrzycę czy choroby serca.

U kobiet natomiast można wyróżnić aż 5 typów budowy:

  • Cegła

Szerokie ramiona  i masywna, męska wręcz budowa ciała. Charakteryzuje się wąską talią oraz brakiem krągłych piersi.

  • Gruszka

Charakterystyczne dla tego typu sylwetki są rozbudowane (w stosunku do górnej części ciała) biodra i uda. U kobiet o tym typie budowy tkanka tłuszczowa odkłada się najczęściej właśnie na biodrach oraz udach.

  • Jabłko

Charakteryzuje się wyeksponowanymi biodrami, drobnymi nadgarstkami oraz rozbudowaną klatką piersiową, połączoną z obfitym biustem. Tłuszcz najczęściej odkłada się w obwodzie klatki piersiowej.

  • Klepsydra

Ten typ budowy ciała może przypominać literę „X”. Mówi się, że jest to najseksowniejszy typ budowy wśród kobiet. Charakteryzuje się odpowiednimi proporcjami między górną i dolną częścią ciała, a także wąską talią i szerokimi biodrami.

  • Rożek

Szczupła budowa ciała idzie tutaj w parze z niewielkim biustem, długimi nogami, brakiem wcięcia w talii oraz wąskimi biodrami. Wyeksponowane są za to szerokie ramiona.

Zidentyfikowanie typu budowy ciała w dużym stopniu pomaga w odkryciu miejsca, w którym gromadzi się najwięcej tkanki tłuszczowej. Dzięki temu łatwiej będzie spersonalizować trening, maksymalizując jego efekty.

 

Najważniejsze elementy w diecie redukcyjnej

By przyspieszyć odchudzanie, należy w swoją codzienną dietę włączyć takie produkty spożywcze, które są nie tylko zdrowe czy niskokaloryczne, ale które również wspomagają metabolizm i ułatwiają spalanie tłuszczu.

Do tego typu produktów należy przede wszystkim błonnik – znacznie przyspiesza on procesy metaboliczne zachodzące w naszym organizmie. Kolejnym produktem, na który należy zwrócić uwagę, jest białko – organizm musi zużyć dużo energii, by je strawić, dzięki czemu wspomaga ono odchudzanie i zabija uczucie głodu czy niedojedzenia. Ważne jest także stosowanie dobrych tłuszczy – czyli takich, które znajdziecie w rybach czy oliwie z oliwek. Badania naukowe dowiodły, że mają one duży wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej w ciele człowieka (źródło: http://forum-sportowe.pl).

Szukasz pomocy w ułożeniu diety? Nie jesteś pewien, czy aby na pewno dobrze się odżywiasz? A może chcesz, by ktoś ci doradził? Kliknij w odnośnik. Grono specjalistów i użytkowników z dużym doświadczeniem pomoże ci znaleźć idealne dla ciebie rozwiązanie.





Polecane

Cholesterol – przyjaciel czy wróg?

Cholesterol – przyjaciel czy wróg?

Nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje...

Ćwiczenia dla świeżo upieczonej mamy

Ćwiczenia dla świeżo upieczonej mamy

Właśnie zostałaś mamą i zastanawiasz się, jak zadbać o...

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Przy aktywności fizycznej typu CrossFit konieczne jest...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Galeria zdjęć

5 zasad bezpiecznego treningu Co jeść przed i po treningu? Jak stworzyć domową siłownię? W jakim obuwiu podnosić ciężary?