Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio hasłem przewodnim niemal wszystkich kolorowych magazynów i lifestylowych portali internetowych. Oczywiście jest to dobry znak, świadczący o tym, że coraz więcej wagi przywiązujemy do zdrowego trybu życia.

Osoby, które chcą się pozbyć zbędnych kilogramów, z reguły idą na siłownię czy też podejmują aktywność fizyczną gdzie indziej. Ale sport, mimo że jest świetnym i zdrowym dodatkiem, sam w sobie może nie przynosić pożądanych efektów. Najważniejsza bowiem jest odpowiednia dieta, dzięki której zamienimy tak znienawidzony tłuszczyk w mięśnie i wymarzoną sylwetkę.

Jednak znalezienie czy też ułożenie odpowiedniej diety nie jest sprawą prostą. Wszystkie składniki muszą być odpowiednio wyważone i dopasowane – tak aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych mikroelementów oraz zachować deficyt kaloryczny.

 

Redukcja a dieta

Dieta, która skupia się na spalaniu tkanki tłuszczowej, to bardzo specyficzny tryb żywieniowy, który ukierunkowany jest na pozbycie się zbędnych kilogramów. W tym długotrwałym przedsięwzięciu najważniejsze jest odpowiednie manipulowanie własnym metabolizmem, a także przestrzeganie podstawowych zasad. Najważniejsza z nich mówi, aby zawsze dostarczać organizmowi tyle energii, ile jest mu w tej chwili niezbędne.

Bardzo ważne jest też spożywanie posiłków w ściśle określonych odstępach czasu. Aby zmaksymalizować efekty diety, należy podzielić dzienną dawkę kalorii na 5 do 7 posiłków. Dzięki temu nie dopuścimy do niezdrowego katabolizmu.

 

Określ swoją budowę ciała

Przy dobieraniu idealnej diety ważne jest, by określić anatomię naszego ciała. U mężczyzn wyróżniamy 3 typy budowy:

  • ektomorficzny

Charakteryzuje się drobną budową ciała oraz kości. Ektomorficy najczęściej mają długie i chude kończyny, a także wąskie ramiona. Smukła sylwetka jest rezultatem przyspieszonych procesów metabolicznych. Ektomorficy mają zwykle wyższą temperaturę ciała.

  • mezomorficzny

To muskularny typ budowy, który charakteryzuje się solidnym korpusem oraz dużą tkanką mięśniową przy niskiej zawartości tłuszczu. Figurą przypomina kształt prostokąta.

  • endomorficzny

Najmniej komfortowy typ budowy ciała. Endomorficy mają skłonność do tycia, spowodowaną spowolnionym metabolizmem. Tłuszcz zbiera się u nich najczęściej na brzuchu – przez co są bardziej narażeni na cukrzycę czy choroby serca.

U kobiet natomiast można wyróżnić aż 5 typów budowy:

  • Cegła

Szerokie ramiona  i masywna, męska wręcz budowa ciała. Charakteryzuje się wąską talią oraz brakiem krągłych piersi.

  • Gruszka

Charakterystyczne dla tego typu sylwetki są rozbudowane (w stosunku do górnej części ciała) biodra i uda. U kobiet o tym typie budowy tkanka tłuszczowa odkłada się najczęściej właśnie na biodrach oraz udach.

  • Jabłko

Charakteryzuje się wyeksponowanymi biodrami, drobnymi nadgarstkami oraz rozbudowaną klatką piersiową, połączoną z obfitym biustem. Tłuszcz najczęściej odkłada się w obwodzie klatki piersiowej.

  • Klepsydra

Ten typ budowy ciała może przypominać literę „X”. Mówi się, że jest to najseksowniejszy typ budowy wśród kobiet. Charakteryzuje się odpowiednimi proporcjami między górną i dolną częścią ciała, a także wąską talią i szerokimi biodrami.

  • Rożek

Szczupła budowa ciała idzie tutaj w parze z niewielkim biustem, długimi nogami, brakiem wcięcia w talii oraz wąskimi biodrami. Wyeksponowane są za to szerokie ramiona.

Zidentyfikowanie typu budowy ciała w dużym stopniu pomaga w odkryciu miejsca, w którym gromadzi się najwięcej tkanki tłuszczowej. Dzięki temu łatwiej będzie spersonalizować trening, maksymalizując jego efekty.

 

Najważniejsze elementy w diecie redukcyjnej

By przyspieszyć odchudzanie, należy w swoją codzienną dietę włączyć takie produkty spożywcze, które są nie tylko zdrowe czy niskokaloryczne, ale które również wspomagają metabolizm i ułatwiają spalanie tłuszczu.

Do tego typu produktów należy przede wszystkim błonnik – znacznie przyspiesza on procesy metaboliczne zachodzące w naszym organizmie. Kolejnym produktem, na który należy zwrócić uwagę, jest białko – organizm musi zużyć dużo energii, by je strawić, dzięki czemu wspomaga ono odchudzanie i zabija uczucie głodu czy niedojedzenia. Ważne jest także stosowanie dobrych tłuszczy – czyli takich, które znajdziecie w rybach czy oliwie z oliwek. Badania naukowe dowiodły, że mają one duży wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej w ciele człowieka (źródło: http://forum-sportowe.pl).

Szukasz pomocy w ułożeniu diety? Nie jesteś pewien, czy aby na pewno dobrze się odżywiasz? A może chcesz, by ktoś ci doradził? Kliknij w odnośnik. Grono specjalistów i użytkowników z dużym doświadczeniem pomoże ci znaleźć idealne dla ciebie rozwiązanie.





Polecane

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Chciałabyś poćwiczyć, żeby odzyskać sylwetkę, którą...

Rehabilitacja kardiologiczna: wskazania i przeciwwskazania

Rehabilitacja kardiologiczna: wskazania i przeciwwskazania

Odzyskanie pełnej sprawności po zawale serca wymaga...

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Przy aktywności fizycznej typu CrossFit konieczne jest...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Galeria zdjęć

Trening na masę dla początkujących Jakie owoce warto włączyć do diety kulturysty? Sypnij pieprzem, popij winem i spalaj tłuszcz zdecydowanie szybciej! Maszyna eliptyczna – efekty regularnych ćwiczeń