Jak dbać o stawy?

W obecnych czasach choroby zwyrodnieniowe nie dotyczą wyłącznie osób starszych, ale ludzi w każdym wieku. Bardzo ważne jest systematyczne dbanie o stawy, by móc cieszyć się zdrowiem i sprawnością ruchową.

Zużywanie się chrząstki stawowej, czyli naturalnego amortyzatora naszych stawów, jest główną przyczyną problemów. Ta miękka, elastyczna tkanka chroni panewkę główki i powierzchnię kości przed ścieraniem. Wraz z upływem czasu, tkanka ta ulega zużyciu, co prowadzi do zaprzestania prawidłowego funkcjonowania stawów.

 


Budowa stawów

 

Staw jest połączeniem dwóch lub więcej końców kości. Końce te pokrywa chrząstka stawowa, która jest specjalną tkanką, umożliwiającą gładkie przesuwanie kości. Staw otoczony jest torebką stawową, wewnątrz której znajduje się błona maziówkowa (wytwarza ona płyn stawowy). Końce kości połączone są więzadłami.

 


Jak wzmocnić stawy i jak zapobiegać uszkodzeniom chrząstki stawowej?

 

Najważniejszy jest ruch! Można by pomyśleć, że to właśnie nadmierny ruch powoduje uszkodzenia chrząstki, jednak dzięki odpowiednim ćwiczeniom (przykłady podane poniżej), możemy przedłużyć sprawność naszych stawów. Przyczynia się do tego także odpowiednia waga – każdy dodatkowy kilogram zwiększa obciążenie stawów i nasila zmiany zwyrodnieniowe. W profilaktyce stawów bardzo ważne są suplementy diety. Najbardziej istotne są preparaty, które zawierają:

  • glukozaminę –  jest ona składnikiem niezbędnym do budowy chrząstki stawowej, a organizm traci zdolność jej wytwarzania po 40. roku życia,
  • witaminę C -  podczas stanów zapalnych ilość tej witaminy zmniejsza się nawet o 80%! Odpowiada ona za ochronę stawów i ułatwia przyswajanie glukozaminy i chondroityny,
  • chondroitynę – odpowiada za wypełnianie przestrzeni międzykomórkowych tkanek łącznych,
  • kolagen – decyduje i wytrzymałości stawów i buduje tkankę łączną i ścięgna.

 


Przykłady ćwiczeń

 

I. Siad płotkarski – nogi muszą tworzyć kąt prosty. Dłońmi chwytamy prawą stopę i wykonujemy 10 skłonów. Po chwili odpoczynku powtarzamy ćwiczenie z wyprostowaną lewą nogą.

 

II. Siad turecki – lewa noga musi znajdować się za prawym kolanem. Powoli unosimy kolano i przyciągamy je do piersi (trzymamy kilka sekund). Powtarzamy 10 razy i po chwili odpoczynku powtarzamy ćwiczenie zmieniając nogę.

 

III. Klękamy -  lewa noga jest wysunięta w bok, wyprostowana. Lewą ręką sięgamy poniżej kolana, a prawą unosimy nad głowę – wykonujemy skłony w boku. Po chwili odpoczynku, zmieniamy nogę.





Polecane

Sypnij pieprzem, popij winem i spalaj tłuszcz zdecydowanie szybciej!

Sypnij pieprzem, popij winem i spalaj tłuszcz...

Nie ma odchudzania bez odpowiedniej diety. Kilogramy,...

Jakie suplementy stosować, by chronić nasze stawy?

Jakie suplementy stosować, by chronić nasze stawy?

Brak przeciwdziałania urazom stawów kończy się boleśnie....

Najlepszy sport rodzinny

Najlepszy sport rodzinny

Uprawianie sportu całą rodziną to świetny sposób na...

W co wyposażyć salę gimnastyczną?

W co wyposażyć salę gimnastyczną?

Każda sala gimnastyczna powinna być wyposażona w...

Galeria zdjęć

Kiedy warto wprowadzić trening cardio? Jakie owoce warto włączyć do diety kulturysty? Jak zwalczyć zakwasy? Dlaczego warto korzystać z sauny parowej?