Jak zwalczyć zakwasy?

Zakwasy to potoczna nazwa zespołu opóźnionego bólu mięśniowego. Występuje on na skutek zbyt forsownego wysiłku fizycznego, na który nie były przygotowane mięśnie i może utrzymywać się nawet kilka dni.

Obiegowa opinia głosi, że powoduje je kwas mlekowy - uboczny produkt metabolizmu, gromadzący się w mięśniach na skutek niedoboru tlenu. W rzeczywistości jednak kwas ten jest wypłukiwany przez przepływającą krew już po około dwóch godzinach. To nie on powoduje ból - to mikro uszkodzenia mięśni. Niekomfortowe uczucie zazwyczaj występuje po 3 - 7 dniach i jest czymś naturalnym - w tym okresie mięśnie podlegają regeneracji i wzmocnieniu. Objawy przetrenowania można złagodzić na kilka sposobów.


1. Masaż

Jego głównym celem jest poprawa krążenia krwi. Najlepiej wykonywać go całą dłonią z różnymi stopniami nacisku. Dzięki przyśpieszonemu obiegowi krwi kwas mlekowy zostaje szybciej usunięty z organizmu. Metoda może być początkowo bolesna, jednak w miarę delikatny masaż stopniowo przynosi pożądaną ulgę.


2. Ciepła kąpiel

Tu również temperatura ma ożywcze działanie na krwiobieg i redukuje poziom metabolitów. Co jakiś czas można polewać obolałe miejsca zimną wodą na przemian z ciepłą. Dlatego równie dobrym pomysłem jest wzięcie kąpieli parowej w saunie - dodatkowo spowoduje ona dotlenienie organizmu i jego szybszą regenerację.


3. Maści rozgrzewające

Stymulują czuciowe zakończenia nerwowe w skórze i wywołują miejscowe przekrwienie tkanek, ułatwiając wchłanianie salicylanu metylu oraz usuwanie toksyn. Najpopularniejsze to Dermentol (rozluźniający napięcie mięśni i stawów), Ben-Gay (rozgrzewa, usuwa toksyny, działa przeciwbólowo), Fastum (łagodzi objawy bólu mięśniowo - szkieletowego spowodowanego urazami i działa przeciwzapalnie) czy Amol (dezynfekuje uspokaja, poprawia krążenie).


4. Owoce, warzywa, woda

Uzupełniają szereg niezbędnych witamin i minerałów, które zostały utracone podczas wysiłku - magnez, potas, witaminę C. Zwłaszcza warto przyjmować produkty bogate w żelazo, które syntetyzuje hemoglobinę i w efekcie poprawia transport tlenu w krwiobiegu.


Dobrze jest też przedsięwziąć kilka środków zapobiegawczych. Przede wszystkim przygotować mięśnie do ćwiczeń odpowiednią rozgrzewką, a pod koniec powoli "wygaszać" trening za pomocą np. rozciągania czy mniejszego obciążenia. Trzeba też pamiętać o oddechu, gdyż zwiększona ilość dwutlenku węgla sprzyja gromadzeniu się kwasu mlekowego. Oczywiście podczas całego treningu należy pić wodę.

Pogłoska, jakoby piwo po ćwiczeniach neutralizowało bolesne skutki, okazała się nieprawdziwa. Niestety.





Polecane

Cholesterol – przyjaciel czy wróg?

Cholesterol – przyjaciel czy wróg?

Nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje...

Ćwiczenia dla świeżo upieczonej mamy

Ćwiczenia dla świeżo upieczonej mamy

Właśnie zostałaś mamą i zastanawiasz się, jak zadbać o...

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Przy aktywności fizycznej typu CrossFit konieczne jest...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Galeria zdjęć

5 zasad bezpiecznego treningu Co jeść przed i po treningu? Jak stworzyć domową siłownię? W jakim obuwiu podnosić ciężary?