Jakie efekty daje stosowanie l-karnityny?

Karnityna (l-karnityna to jej aktywna forma występująca w krwiobiegu) poddana została niestety gigantycznej mitologizacji, a czasami nawet uznaje się ją za magiczny środek do spalania tkanki tłuszczowej.

Z drugiej strony, czasami można przeczytać, że jedynym rezultatem jej stosowania jest efekt placebo. Prawda leży gdzieś pośrodku, dlatego należy temat traktować właściwie.

 

Czym jest l-karnityna?

Podstawowe pytanie, jakie należy sobie zadać. Karnityna to związek chemiczny w dużej części produkowany przez nasz organizm, ale także przyjmowany wraz z pokarmem odzwierzęcym. Magazynowany jest głównie w mięśniach, więc jeśli chcemy podnieść jego ilość w naszym krwiobiegu, powinniśmy jeść najlepiej serca, na przykład indycze. Suplementy diety są w pełni bezpieczne.

Działanie tej substancji polega na przenoszeniu do komórek mięśni kwasów tłuszczowych, które zmagazynowane są w komórkach tłuszczowych odpowiedzialnych za długotrwałe magazynowanie energii przez nasz organizm. Proces ten odpowiada za realne spalanie tłuszczu. Sama obecność l-karnityny w naszym obiegu nie wywołuje jednak tego procesu, a tym bardziej zwiększenie jej dawki go nie przyspiesza.

 

Prawda o l-karnitynie

Karnityna umożliwia zachodzenie normalnego procesu metabolicznego polegającego na tym, że wysiłek o określonym czasie trwania i określonej intensywności zaczyna powodować mniejsze wykorzystywanie przez organizm łatwo dostępnej energii i zwiększenie wykorzystania tej zmagazynowanej „na ciężkie czasy”. Substancję powinny przyjmować osoby, które wiedzą, w jaki sposób optymalnie prowadzić trening, ponieważ pozwala im ona uczynić taki wysiłek optymalnym z punktu widzenia spalania tkanki tłuszczowej. Trzeba jedynie pamiętać, że maksymalne stężenie karnityny w krwi osiągane jest po 2-4 godzinach po jej przyjęciu, więc tabletka na pół godziny przed wysiłkiem prawie nic nie da.

 





Polecane

Siła książek. Co powinni czytać aktywni?

Siła książek. Co powinni czytać aktywni?

Jesteś pasjonatem sportu, szukasz ciekawych dyscyplin,...

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektu sportowego jest jednym z...

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Ćwiczenia o pustym żołądku – czy to dobry pomysł?...

Najlepsza pora na bieganie

Najlepsza pora na bieganie

Niektórzy biegają rano, inni wieczorem, jeszcze inni...

Galeria zdjęć

Jak pokonać ciągłe zmęczenie? Jak dbać o kolana podczas treningu? W jakim obuwiu podnosić ciężary? Czy warto jeść masło orzechowe przed treningiem?