Jakie efekty daje stosowanie l-karnityny?

Karnityna (l-karnityna to jej aktywna forma występująca w krwiobiegu) poddana została niestety gigantycznej mitologizacji, a czasami nawet uznaje się ją za magiczny środek do spalania tkanki tłuszczowej.

Z drugiej strony, czasami można przeczytać, że jedynym rezultatem jej stosowania jest efekt placebo. Prawda leży gdzieś pośrodku, dlatego należy temat traktować właściwie.


Czym jest l-karnityna?
    
Podstawowe pytanie, jakie należy sobie zadać. Karnityna to związek chemiczny w dużej części produkowany przez nasz organizm, ale także przyjmowany wraz z pokarmem odzwierzęcym. Magazynowany jest głównie w mięśniach, więc jeśli chcemy podnieść jego ilość w naszym krwiobiegu, powinniśmy jeść najlepiej serca, na przykład indycze. Suplementy diety są w pełni bezpieczne.
    
Działanie tej substancji polega na przenoszeniu do komórek mięśni kwasów tłuszczowych, które zmagazynowane są w komórkach tłuszczowych odpowiedzialnych za długotrwałe magazynowanie energii przez nasz organizm. Proces ten odpowiada za realne spalanie tłuszczu. Sama obecność l-karnityny w naszym obiegu nie wywołuje jednak tego procesu, a tym bardziej zwiększenie jej dawki go nie przyspiesza.


Prawda o l-karnitynie
    
Karnityna umożliwia zachodzenie normalnego procesu metabolicznego polegającego na tym, że wysiłek o określonym czasie trwania i określonej intensywności zaczyna powodować mniejsze wykorzystywanie przez organizm łatwo dostępnej energii i zwiększenie wykorzystania tej zmagazynowanej „na ciężkie czasy”. Substancję powinny przyjmować osoby, które wiedzą, w jaki sposób optymalnie prowadzić trening, ponieważ pozwala im ona uczynić taki wysiłek optymalnym z punktu widzenia spalania tkanki tłuszczowej. Trzeba jedynie pamiętać, że maksymalne stężenie karnityny w krwi osiągane jest po 2-4 godzinach po jej przyjęciu, więc tabletka na pół godziny przed wysiłkiem prawie nic nie da.





Polecane

Jak dbać o kolana podczas treningu?

Jak dbać o kolana podczas treningu?

Regularna aktywność fizyczna ma nieoceniony wpływ na...

Przyrządy pomocne w ćwiczeniach

Przyrządy pomocne w ćwiczeniach

Warto ćwiczyć na świeżym powietrzu, w domu i na siłowni....

Dlaczego warto korzystać z sauny parowej?

Dlaczego warto korzystać z sauny parowej?

Zanieczyszczenie środowiska, wysokoprzetworzona żywność,...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Galeria zdjęć

Trening na brzuch w domu Kreatyna - dlaczego jest taka ważna dla kulturystów? Siła książek. Co powinni czytać aktywni? Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady