Jakie owoce warto włączyć do diety kulturysty?

Stosowanie owoców w diecie kulturysty budzi pewne kontrowersje, ponieważ są one bogatym źródłem fruktozy, czyli węglowodanu bardzo łatwo przekształcającego się w tłuszcz.

Dzieje się tak oczywiście tylko przy nadmiarze cukrów, więc odpowiednie stosowanie owoców potrafiących przecież znacznie więcej, niż tylko dostarczać cukry, jest dla kulturysty świetnym pomysłem i doskonałym punktem żywieniowym.


Fruktoza
    
Przy fruktozie trzeba się jednak zatrzymać na trochę dłużej, ponieważ ten cukier prosty, zdrowszy odpowiednik glukozy, w pierwszej kolejności przekształcany jest na glikogen. Tę substancje znają wszyscy sportowcy, ponieważ jest to podstawowe paliwo dla mięśni w czasie wysiłku krótkotrwałego. Jego braki mogą powodować chroniczne przemęczenie, tak więc fruktoza świetnie się tu spisuje w charakterze środka zapobiegawczego.


Owoce najlepsze są z rana
    
Glikogen jest nie tylko paliwem dla mięśni, ale też dla mózgu. W nocy to głównie on jest spalany, co powoduje jego braki w wątrobie. Owoce z rana pozwalają na jego szybkie uzupełnienie. Najlepsze są tutaj ananasy, banany, pomarańcze i także mało u nas popularny melon.


Przed i po treningu
    
W czasie treningu glikogen będzie intensywnie spalany i jeśli na około 30 minut przed nim zjemy winogrona, gruszki, arbuza, czy truskawki, to akurat w czasie pojawienia się zapotrzebowania na nowy glikogen w wątrobie znajdzie się nowa fruktoza pozwalająca go w łatwy sposób zsyntetyzować. Po wysiłku stracony glikogen należy odbudować już w sposób bardziej kompleksowy i potrzeba czegoś z większą dawką węglowodanów, ale owoce jak najbardziej będą tutaj dalej przydatne. Najlepiej jest sięgnąć po wiśnie (przydatne także przy regeneracji drobnych obrażeń), maliny lub truskawki, ale jabłka i brzoskwinie, owoce bardziej poręczne, także się idealnie do tego nadają.

 





Polecane

Najlepsza pora na bieganie

Najlepsza pora na bieganie

Niektórzy biegają rano, inni wieczorem, jeszcze inni...

Wielozadaniowy olejek CBD

Wielozadaniowy olejek CBD

Marihuana wciąż wywołuje wiele kontrowersji. Korzystanie...

Trening hipoksyjny

Trening hipoksyjny

Trening hipoksyjny znacznie się różni od innych rodzajów...

Batony proteinowe: jeść czy nie jeść?

Batony proteinowe: jeść czy nie jeść?

Batony proteinowe – zgodnie z tym, co można usłyszeć od...

Galeria zdjęć

Kiedy warto wprowadzić trening cardio? Jak wygląda dieta anaboliczna? Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Najlepszy sport rodzinny