Jakie owoce warto włączyć do diety kulturysty?

Stosowanie owoców w diecie kulturysty budzi pewne kontrowersje, ponieważ są one bogatym źródłem fruktozy, czyli węglowodanu bardzo łatwo przekształcającego się w tłuszcz.

Dzieje się tak oczywiście tylko przy nadmiarze cukrów, więc odpowiednie stosowanie owoców potrafiących przecież znacznie więcej, niż tylko dostarczać cukry, jest dla kulturysty świetnym pomysłem i doskonałym punktem żywieniowym.


Fruktoza
    
Przy fruktozie trzeba się jednak zatrzymać na trochę dłużej, ponieważ ten cukier prosty, zdrowszy odpowiednik glukozy, w pierwszej kolejności przekształcany jest na glikogen. Tę substancje znają wszyscy sportowcy, ponieważ jest to podstawowe paliwo dla mięśni w czasie wysiłku krótkotrwałego. Jego braki mogą powodować chroniczne przemęczenie, tak więc fruktoza świetnie się tu spisuje w charakterze środka zapobiegawczego.


Owoce najlepsze są z rana
    
Glikogen jest nie tylko paliwem dla mięśni, ale też dla mózgu. W nocy to głównie on jest spalany, co powoduje jego braki w wątrobie. Owoce z rana pozwalają na jego szybkie uzupełnienie. Najlepsze są tutaj ananasy, banany, pomarańcze i także mało u nas popularny melon.


Przed i po treningu
    
W czasie treningu glikogen będzie intensywnie spalany i jeśli na około 30 minut przed nim zjemy winogrona, gruszki, arbuza, czy truskawki, to akurat w czasie pojawienia się zapotrzebowania na nowy glikogen w wątrobie znajdzie się nowa fruktoza pozwalająca go w łatwy sposób zsyntetyzować. Po wysiłku stracony glikogen należy odbudować już w sposób bardziej kompleksowy i potrzeba czegoś z większą dawką węglowodanów, ale owoce jak najbardziej będą tutaj dalej przydatne. Najlepiej jest sięgnąć po wiśnie (przydatne także przy regeneracji drobnych obrażeń), maliny lub truskawki, ale jabłka i brzoskwinie, owoce bardziej poręczne, także się idealnie do tego nadają.

 





Polecane

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Chciałabyś poćwiczyć, żeby odzyskać sylwetkę, którą...

W jakim obuwiu podnosić ciężary?

W jakim obuwiu podnosić ciężary?

Czy wiesz, że niewłaściwy strój lub nieodpowiednie buty...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Przekąski warzywne, które pokochasz!

Przekąski warzywne, które pokochasz!

Kto powiedział, że przekąski to tylko niezdrowe kulinarne...

Galeria zdjęć

Jak pokonać ciągłe zmęczenie? FORMEXPLODE – niezawodny sposób na przyrost masy Ćwiczenia dla świeżo upieczonej mamy Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?