Jakie suplementy stosować, by chronić nasze stawy?

Brak przeciwdziałania urazom stawów kończy się boleśnie. Już w młodym wieku powinniśmy zadbać o to, by nasze stawy były sprawne jak najdłużej. To ważne zarówno wtedy, kiedy prowadzimy mało aktywny tryb życia, jak i wówczas, gdy regularnie uprawiamy sport.

Bóle stawów – skąd się biorą?


Bóle stawów mogą mieć najróżniejsze przyczyny. Czasami powodem jest ich przeciążenie – na skutek uprawiania sportu (na przykład biegania) lub ciągłego i mechanicznego wykonywania tej samej czynności. Innym razem mogą być oznaką choroby. Spectrum chorób, które objawiają się, między innymi, bólami w stawach jest bardzo szerokie. Bóle zwyrodnieniowe pojawiają się też w pewnym wieku, na skutek zużycia chrząstki stawowej czy kaletki maziowej, która produkuje płyn zmniejszający tarcie w stawie. I choć zmiany patologiczne tego typu są normą u osób starszych, to od dłuższego czasu coraz częściej dotykają one osób młodych. Perspektywa zapalenia stawów, które jest najczęstszą przyczyną bólu, staje się tym bliższa, im gorzej się odżywiamy i im mniej aktywny tryb życia prowadzimy. O zwyrodnienie stawów łatwiej także przy nadwadze.


Zanim sięgniemy po suplementy diety regenerujące i wzmacniające stawy, warto więc przyjrzeć się swoim nawykom. Zmiana diety na zdrowszą, schudnięcie i racjonalne podejście do aktywności fizycznej, pomogą nam usprawnić działanie stawów i odwlec w czasie patologiczne zmiany w ich obrębie.

 

Jeśli suplementy, to jakie?


Suplementów wspomagających stawy znajdziemy w aptece całe mnóstwo. Producenci farmaceutyków skwapliwie korzystają z faktu, że obecnie nawet osoby przed trzydziestką poszukują dla siebie tego typu preparatów. Większość z tych produktów oparta jest jednak na bardzo podobnym składzie. Dużą popularnością cieszą się suplementy na bazie kolagenu oraz kwasu hialuronowego, a także te z dodatkiem tranu. Kolagen jest znany przede wszystkim jako substancja zapewniająca właściwe napięcie skóry, a tym samym jej ładny wygląd. Poza tym odpowiada także za sprawność i odpowiednią ruchomość stawów. Kolagen obecny w stawach to kolagen typu II, dlatego głównie ten znajdziemy w interesujących nas suplementach. Kwas hialuronowy wzmacnia przede wszystkim staw skokowy, biodrowy i kolanowy. Tran pozwala zmniejszyć bóle związane ze stanem zapalnym. Wiele suplementów zawiera także glukozaminę oraz/lub chondroitynę. Substancje te niegdyś uważane za najlepsze na dobrą kondycję stawów, dziś nie są już tak popularne. Kolejne badania zamiast potwierdzać, zaprzeczają ich wpływowi na sprawność stawów. Pamiętajmy jednak, że do wszystkich suplementów należy podchodzić z dużą dozą nieufności.


Suplementy na stawy to produkt chętnie kupowany przez sportowców. Zazwyczaj sięgają oni po preparaty dedykowane właśnie im. Skład suplementów dla osób aktywnych fizycznie nie różni się jednak znacznie od pozostałych. Mamy w nich kolagen, chondroitynę oraz glukozaminę, uzupełnione o magnez, siarkę czy wapń.


W dbaniu o stawy ważniejsza niż suplementacja jest zdrowa dieta. Komponując ją, sięgajmy po produkty bogate w białko, kolagen, witaminę C oraz siarkę. Jedzmy dużo owoców morza, ryb, warzyw, owoców i produktów nabiałowych. By utrzymać na dobrym poziomie produkcję mazi w torebce stawowej, jedzmy nasiona roślin strączkowych. Stanom zapalnym stawów sprzyja częste spożywanie niezdrowych tłuszczów zwierzęcych, warto więc znacznie je ograniczyć.
 


Elżbieta Gwóźdź





Polecane

Cholesterol – przyjaciel czy wróg?

Cholesterol – przyjaciel czy wróg?

Nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje...

Ćwiczenia dla świeżo upieczonej mamy

Ćwiczenia dla świeżo upieczonej mamy

Właśnie zostałaś mamą i zastanawiasz się, jak zadbać o...

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Przy aktywności fizycznej typu CrossFit konieczne jest...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Galeria zdjęć

5 zasad bezpiecznego treningu Co jeść przed i po treningu? Jak stworzyć domową siłownię? W jakim obuwiu podnosić ciężary?