Kreatyna - dlaczego jest taka ważna dla kulturystów?

Kreatyna przez niektóre osoby uważana jest za środek dopingujący porównywalny do sterydów anabolicznych. Jest to gigantyczne uproszczenie sprawy, które w dodatku zaciemnia cały obraz i prowadzi do niezrozumienia działania tego jak najbardziej naturalnego związku chemicznego.

Wzrost masy

Nasz organizm uruchamia swoje zapasy kreatyny w momencie, kiedy trzeba budować nowe tkanki, przede wszystkim tkankę mięśniową, ale ma ona znaczenie także w innych przypadkach. Trening siłowy jest jednym z najpotężniejszych bodźców do przyrostu tkanki mięśniowej w naszych ciałach i jeśli znajdujemy się w stanie tak zwanego nasycenia kreatyną, możemy liczyć na bardzo sprawne, w praktyce zwyczajnie przyspieszone przebieganie procesu budowy nowych mięśni. Nie ma w zasadzie lepszego sposobu na szybkie i w miarę bezpieczne zbudowanie tkanki mięśniowej, ponieważ, co należy stanowczo podkreślać, wysokie stężenia kreatyny tylko usprawniają naturalne procesy zachodzące w organizmie.

 

Lepsza kondycja

W pewnym sensie ubocznym skutkiem działania kreatyny jest wzrost wydajności organizmu. Szybki przyrost tkanki mięśniowej odbywa się bez przyspieszenia chociażby rozrostu tkanki tłuszczowej, więc nowe obciążenie dla ciała jest mięśniem, który nie tylko w całości rekompensuje wzrost swojej wagi, ale wspomaga pracę całego organizmu. Trzeba jednak z tym uważać, ponieważ pierwsze efekty stosowania kreatyny to często po prostu retencja wody w organizmie, który musi przygotować się do procesu budowania mięśni. Wstępnego wzrostu masy nie należy traktować jako przyrostu tkanki mięśniowej, a nawet jeśli tak się stało, trzeba pamiętać, że nowy mięsień nie będzie jeszcze posiadał odpowiednich mechanizmów „dokarmiania” go przez organizm w czasie wysiłku.

 





Polecane

Siła książek. Co powinni czytać aktywni?

Siła książek. Co powinni czytać aktywni?

Jesteś pasjonatem sportu, szukasz ciekawych dyscyplin,...

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektu sportowego jest jednym z...

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Ćwiczenia o pustym żołądku – czy to dobry pomysł?...

Najlepsza pora na bieganie

Najlepsza pora na bieganie

Niektórzy biegają rano, inni wieczorem, jeszcze inni...

Galeria zdjęć

Jak pokonać ciągłe zmęczenie? Jak dbać o kolana podczas treningu? W jakim obuwiu podnosić ciężary? Czy warto jeść masło orzechowe przed treningiem?