Martwy ciąg - jakie korzyści daje i jak go bezpiecznie wykonywać?

Jest to dość zdemonizowane ćwiczenie siłowe - niepotrzebnie. Fakt, że powoduje bardzo duży nacisk na kręgi kręgosłupa, ale jeśli jest wykonywane prawidłowo, daleko mu do poziomów, które mogłyby być dla naszych pleców naprawdę szkodliwe. Istnieje za to cała masa korzyści płynących z jego wykonywania.

Dlaczego martwy ciąg?
    
Ćwiczenia z zakresu martwego ciągu cenione są ze względu na naukę podnoszenia ciężkich przedmiotów z ziemi. Wymagane tutaj zasady należy stosować w każdej sytuacji. Co więcej, jest to jedno z lepszych ćwiczeń na mięśnie brzucha. Pracują one ciężko w czasie każdego podniesienia, a do tego współpracują z prostownikami. Nauka ich odpowiedniej synchronizacji pomaga lepiej zabezpieczać grzbiet przy innych ćwiczeniach i poza siłownią.
    
Martwy ciąg ma ponadto bardzo duże znaczenie dla mięśni grzbietu, ud i pośladków. Są to partie intensywnie pracujące, ale w podnoszenie ciężaru zaangażowane są także inne grupy mięśni. Pracuje w zasadzie całe ciało. Co ciekawe, praktyka z martwym ciągiem jest też dobrym przygotowaniem do prawidłowego wykonywania przysiadów.


Bezpieczeństwo
    
Pierwszą kwestią przy dbaniu o bezpieczeństwo wykonywania ćwiczeń jest ich po prostu niewykonywanie, jeśli posiada się dużą wadę kręgosłupa, ma się nadciśnienie, poważną wadę wzroku lub kiedykolwiek miało się uraz pleców, na przykład dyskopatię. Ćwiczenie jest też niezalecane dla osób otyłych.
    
Bezpieczeństwo samego wykonania martwego ciągu zależy przede wszystkim od ustawienia pleców. Wygięcie grzbietu w łuk powoduje podwojenie, a nawet potrojenie nacisku na kręgi, co jest niebezpieczne. Plecy muszą być zawsze proste, a w początkowej fazie podniesienia można nawet lekko wypchnąć klatkę piersiową do przodu. Inna sprawa to stopy, które muszą być ułożone płasko na ziemi.





Polecane

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Chciałabyś poćwiczyć, żeby odzyskać sylwetkę, którą...

Siła książek. Co powinni czytać aktywni?

Siła książek. Co powinni czytać aktywni?

Jesteś pasjonatem sportu, szukasz ciekawych dyscyplin,...

W jakim obuwiu podnosić ciężary?

W jakim obuwiu podnosić ciężary?

Czy wiesz, że niewłaściwy strój lub nieodpowiednie buty...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Galeria zdjęć

5 zasad bezpiecznego treningu Suplementy dla początkujących - na jakie składniki warto postawić? Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? W jakim obuwiu podnosić ciężary?