Martwy ciąg - jakie korzyści daje i jak go bezpiecznie wykonywać?

Jest to dość zdemonizowane ćwiczenie siłowe - niepotrzebnie. Fakt, że powoduje bardzo duży nacisk na kręgi kręgosłupa, ale jeśli jest wykonywane prawidłowo, daleko mu do poziomów, które mogłyby być dla naszych pleców naprawdę szkodliwe. Istnieje za to cała masa korzyści płynących z jego wykonywania.

Dlaczego martwy ciąg?

Ćwiczenia z zakresu martwego ciągu cenione są ze względu na naukę podnoszenia ciężkich przedmiotów z ziemi. Wymagane tutaj zasady należy stosować w każdej sytuacji. Co więcej, jest to jedno z lepszych ćwiczeń na mięśnie brzucha. Pracują one ciężko w czasie każdego podniesienia, a do tego współpracują z prostownikami. Nauka ich odpowiedniej synchronizacji pomaga lepiej zabezpieczać grzbiet przy innych ćwiczeniach i poza siłownią.

Martwy ciąg ma ponadto bardzo duże znaczenie dla mięśni grzbietu, ud i pośladków. Są to partie intensywnie pracujące, ale w podnoszenie ciężaru zaangażowane są także inne grupy mięśni. Pracuje w zasadzie całe ciało. Co ciekawe, praktyka z martwym ciągiem jest też dobrym przygotowaniem do prawidłowego wykonywania przysiadów.

 

Bezpieczeństwo

Pierwszą kwestią przy dbaniu o bezpieczeństwo wykonywania ćwiczeń jest ich po prostu niewykonywanie, jeśli posiada się dużą wadę kręgosłupa, ma się nadciśnienie, poważną wadę wzroku lub kiedykolwiek miało się uraz pleców, na przykład dyskopatię. Ćwiczenie jest też niezalecane dla osób otyłych.

Bezpieczeństwo samego wykonania martwego ciągu zależy przede wszystkim od ustawienia pleców. Wygięcie grzbietu w łuk powoduje podwojenie, a nawet potrojenie nacisku na kręgi, co jest niebezpieczne. Plecy muszą być zawsze proste, a w początkowej fazie podniesienia można nawet lekko wypchnąć klatkę piersiową do przodu. Inna sprawa to stopy, które muszą być ułożone płasko na ziemi.

 





Polecane

Najlepsza pora na bieganie

Najlepsza pora na bieganie

Niektórzy biegają rano, inni wieczorem, jeszcze inni...

Wielozadaniowy olejek CBD

Wielozadaniowy olejek CBD

Marihuana wciąż wywołuje wiele kontrowersji. Korzystanie...

Trening hipoksyjny

Trening hipoksyjny

Trening hipoksyjny znacznie się różni od innych rodzajów...

Batony proteinowe: jeść czy nie jeść?

Batony proteinowe: jeść czy nie jeść?

Batony proteinowe – zgodnie z tym, co można usłyszeć od...

Galeria zdjęć

Kiedy warto wprowadzić trening cardio? Jak wygląda dieta anaboliczna? Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Najlepszy sport rodzinny