Najlepsza pora na bieganie

Niektórzy biegają rano, inni wieczorem, jeszcze inni preferują treningi w okolicach południa. Jaka pora dnia jest najbardziej odpowiednia na bieganie?

Na pytanie postawione powyżej nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Wiele zależy od tego, w jakim celu biegasz, jak długo trwają Twoje treningi i jaki jest Twój rytm dobowy. Nie bez znaczenia są też reakcje organizmu na wysiłek podejmowany w określonych porach dnia. W grę wchodzi więc wiele zmiennych.

 

O poranku

Poranne treningi są dobre dla osób, które chcą schudnąć, oraz dla tych, które nie mają zbyt wiele czasu w ciągu dnia. W większych miastach dodatkowym uzasadnieniem jest stosunkowo małe stężenie smogu w powietrzu we wczesnych godzinach. Latem poranne treningi są o tyle dobre, że nie narażamy organizmu na przegrzanie (temperatura o tej porze jest niższa). Wielu biegaczy trenuje na czczo, zwłaszcza ci, którym zależy na redukcji tkanki tłuszczowej. Ale wbrew obiegowemu przekonaniu trening o pustym żołądku nie jest najlepszym pomysłem. Badania naukowe wykazały, że bieganie na czczo nie przynosi lepszych efektów. O wiele ważniejsze jest to, aby utrzymać ujemny bilans kaloryczny w codziennej diecie. W tym miejscu warto wspomnieć również o możliwych skutkach ubocznych biegania na czczo: o większym zmęczeniu, ryzyku przetrenowania lub hipoglikemii, zaburzeniach hormonalnych oraz zaburzeniach gospodarki węglowodanowej.

 

Zjedz coś przed treningiem

Lepiej nie narażać się na wymienione powyżej problemy zdrowotne i wygospodarować sobie trochę czasu na lekkostrawne śniadanie przed treningiem, np. owsiankę z owocami, koktajl bananowy z płatkami owsianymi czy jaglankę z suszonymi owocami. Grunt to nie obciążać żołądka.

 

A może wieczorem?

Niektórzy dopiero u schyłku dnia nabierają energii do aktywności fizycznej. Warto jednak pamiętać, by po treningu zjeść niezbyt obfitą kolację, nawet jeśli wracasz do domu późno. Skromny, ubogi w tłuszcze posiłek pozwoli Twojemu organizmowi się zregenerować i ułatwi Ci zaśnięcie. Błędem jest pomijanie kolacji w codziennej diecie.

 

Podsumowując, biegać można o różnych porach, byle przestrzegać wspomnianych powyżej zasad żywieniowych. Co prawda bieganie rano (ale niekoniecznie na czczo) bardziej sprzyja odchudzaniu, ponieważ intensywny wysiłek fizyczny przyspiesza metabolizm, ale jeśli regularnie trenujesz wieczorem, również możesz spodziewać się zauważalnych efektów.

 





Polecane

Ćwiczenia wzmacniające kręgosłup

Ćwiczenia wzmacniające kręgosłup

Niełatwo w obecnych czasach zachować zdrowy i mocny...

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektu sportowego jest jednym z...

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Ćwiczenia o pustym żołądku – czy to dobry pomysł?...

Wielozadaniowy olejek CBD

Wielozadaniowy olejek CBD

Marihuana wciąż wywołuje wiele kontrowersji. Korzystanie...

Galeria zdjęć

Jakie owoce warto włączyć do diety kulturysty? Siła książek. Co powinni czytać aktywni? Przekąski warzywne, które pokochasz! Produkty bogate w białko