Przekąski warzywne, które pokochasz!

Kto powiedział, że przekąski to tylko niezdrowe kulinarne grzechy, na które pozwalamy sobie do wieczornego piwa? Każda zbilansowana dieta zakłada przegryzanie czegoś mniejszego między głównymi posiłkami. Nie mogą to być jednak ani czipsy, ani paluszki. Przekąski warzywne są o wiele zdrowsze.

Czipsy z jarmużu

Fakt, czipsów miało nie być. Ale te są wyjątkowe, zdrowe, niskokaloryczne i odżywcze. Innymi słowy, nie mają nic wspólnego z tradycyjnymi czipsami z paczki. Mimo to możemy się od nich uzależnić. Jarmużowe czipsy przygotujemy, piekąc w piekarniku odpowiednio przyprawione liście jarmużu.

Liście jarmużu są mięsiste, kruche i jędrne. Mają ciemnozielony kolor ze względu na dużą zawartość chlorofilu. Chlorofil jest antyoksydantem, czyli substancją, która wykazuje silne właściwości przeciwnowotworowe. Jarmuż dostarczy nam jeszcze innych antyoksydantów (luteina, zeaksantyna, a także zamaskowany pod zielenią chlorofilu beta-karoten), jak również witamin i minerałów. Cechuje się zwłaszcza dużą ilością wapnia oraz witamin C i K.

 

Przepis

Oddzielone liście jarmużu pozbawiamy łodyg, myjemy, osuszamy i dzielimy na mniejsze kawałki. Następnie macerujemy w wybranym oleju roślinnym i przyprawach, takich jak sproszkowana papryka, chili, pieprz lub curry. Dodajemy też odrobinę soli. Jarmuż moczymy w oleju i przyprawach, po czym listki rozkładamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Wsuwamy do piekarnika nagrzanego do 140-150 stopni, na około 6-7 minut. Jemy po wystygnięciu.

 

Nadziewane łodyżki selera

Seler to wdzięczne warzywo o wielu cennych właściwościach. Działa detoksykacyjnie i wspomaga odchudzanie. Ale, z uwagi na jego specyficzny smak, trudno zjeść go na surowo bez żadnych dodatków. Dlatego często maczamy go w dipach i sosach. Inną propozycją jest podanie rozkrojonych wzdłuż łodyg z dowolnym farszem. Najlepiej w tej roli sprawdzają się nadzienia serowe z ricotty, sera pleśniowego, koziego lub fety. Jeśli jesteśmy na diecie odchudzającej, pozostańmy przy niezawodnym chudym twarogu, który możemy wymieszać z przyprawami, zmielonymi orzechami i nasionami. Nie musimy jednak ograniczać się wyłącznie do past serowych. Seler będzie równie dobrze smakował z pastą rybną (np. z tuńczyka) lub jajeczną czy z hummusem.

 

Przekąska z bobu

Bób ma swoje pięć minut na przełomie czerwca i lipca. Przez tych kilka tygodni warto wykorzystać go w kuchni. Nie jest to wcale warzywo nudne. Z bobu można przyrządzić zarówno pastę na kanapki, jak i aromatyczne, wegetariańskie kotlety mielone. Klasyczny bób gotowany, polany roztopionym masłem, to idealna przekąska na letnie dni. Uzupełnijmy go zeszkloną na maśle cebulką i przyprawami – tymiankiem, rozmarynem, odrobiną papryki. Bób gotujemy przez 15-25 minut, w lekko osolonej wodzie. Możemy go też upiec, choć potrzeba na to nieco więcej czasu (około 40 minut). Bób wsypujemy wtedy do naczynia żaroodpornego, polewamy oliwą z przyprawami i pieczemy w 200 stopniach. Im prostsza wersja, tym lepiej. Nie pozwólmy, by wyjątkowy smak bobu zagubił się wśród innych warzyw i aromatów.

 

Frytki z batatów

Są bardzo sycące, więc wystarczy zjeść zaledwie kilka sztuk i będziemy czuli się najedzeni. Bataty, nazywane przez nas słodkimi ziemniakami, to rzeczywiście osładzająca podniebienie, egzotyczna wersja znanych nam dobrze kartofli. Oprócz tego, że słodsze, są ponadto bogatsze od nich w składniki mineralne, przede wszystkim w potas i magnez. Dietetyczne frytki z batatów, co ważne, pieczemy, a nie smażymy tradycyjną metodą – w głębokim tłuszczu. Kroimy na grubsze paski lub cienkie słupki, wedle uznania. Pieczemy w 200-220 stopniach przez około 30 minut, uprzednio polewając je oliwą i doprawiając wybranymi przyprawami. Podajemy z solą gruboziarnistą i ziołami. Bataty mają osobliwą, pomarańczowo-różową barwę. Możemy potraktować je jako smakowity dodatek do dań mięsnych, które zwykło się podawać najczęściej z ziemniakami. Frytki z batatów nadadzą naszym potrawom finezji.

 





Polecane

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Chciałabyś poćwiczyć, żeby odzyskać sylwetkę, którą...

W jakim obuwiu podnosić ciężary?

W jakim obuwiu podnosić ciężary?

Czy wiesz, że niewłaściwy strój lub nieodpowiednie buty...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Przekąski warzywne, które pokochasz!

Przekąski warzywne, które pokochasz!

Kto powiedział, że przekąski to tylko niezdrowe kulinarne...

Galeria zdjęć

Jak pokonać ciągłe zmęczenie? FORMEXPLODE – niezawodny sposób na przyrost masy Ćwiczenia dla świeżo upieczonej mamy Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?