Przetrenowanie - jak go uniknąć i co zrobić, kiedy wystąpi?

Przetrenowanie nie jest bynajmniej stanem, który dopada tylko zawodowych sportowców czy ludzi poddających się amatorsko skrajnemu wysiłkowi fizycznemu.

Pojawi się ono zawsze, kiedy skala treningu przekroczy nasze możliwości. Jest to szczególnie niebezpieczne, kiedy wznawiamy trening po krótkiej przerwie spowodowanej nawet stosunkowo błahą chorobą, na przykład poważniejszym przeziębieniem. Stanu przetrenowania można skutecznie unikać i efektywnie go zwalczać.


Zapobieganie
    
Najważniejsze w zapobieganiu przetrenowaniu jest dostosowywanie treningu do naszych możliwości. Jeśli czujemy zmęczenie, nawet rekompensowane endorfinami, powinniśmy trochę zwolnić. Jest to bowiem objaw, że organizm ma już pewne problemy.
    
Przy normalnym treningu pamiętajmy o odpoczynku. Zawsze trzeba się na spokojnie zregenerować pomiędzy sesjami i nie należy sztucznie przyspieszać tego procesu chociażby przez napoje izotoniczne. Jest to udawana energia, która pomaga tylko na chwilę i w dłuższej perspektywie czasowej nie zastąpi ani odpoczynku, ani odpowiedniego nawadniania i odżywiania.
      
Zwłaszcza osoby rozpoczynające treningi powinny pamiętać, że ilość potrzebnego snu jest zależna przede wszystkim od wieku, ale też od wysiłki fizycznego w trakcie dnia. Jeśli jest go więcej, trzeba doliczyć dodatkowy czas na sen ponad to, co do tej pory w zupełności wystarczało.


Wychodzenie ze stanu przetrenowania
    
Ciężkie przypadki przetrenowania mogą być nawet niebezpieczne, ale zazwyczaj wystarczy tylko ograniczenie swojej aktywności na jakiś czas. Nawet całkowita rezygnacja z treningu może być wskazana. W tym czasie należy się zdrowo odżywiać i więcej spać. Organizm wykorzysta taką przerwę do odbudowy zapasów substancji wykorzystywanych przy wysiłku krótkotrwałym, których wyczerpanie jest zawsze początkiem przetrenowania.





Polecane

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Chciałabyś poćwiczyć, żeby odzyskać sylwetkę, którą...

Rehabilitacja kardiologiczna: wskazania i przeciwwskazania

Rehabilitacja kardiologiczna: wskazania i przeciwwskazania

Odzyskanie pełnej sprawności po zawale serca wymaga...

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Przy aktywności fizycznej typu CrossFit konieczne jest...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Galeria zdjęć

Trening na masę dla początkujących Jakie owoce warto włączyć do diety kulturysty? Sypnij pieprzem, popij winem i spalaj tłuszcz zdecydowanie szybciej! Maszyna eliptyczna – efekty regularnych ćwiczeń