Przetrenowanie - jak go uniknąć i co zrobić, kiedy wystąpi?

Przetrenowanie nie jest bynajmniej stanem, który dopada tylko zawodowych sportowców czy ludzi poddających się amatorsko skrajnemu wysiłkowi fizycznemu.

Pojawi się ono zawsze, kiedy skala treningu przekroczy nasze możliwości. Jest to szczególnie niebezpieczne, kiedy wznawiamy trening po krótkiej przerwie spowodowanej nawet stosunkowo błahą chorobą, na przykład poważniejszym przeziębieniem. Stanu przetrenowania można skutecznie unikać i efektywnie go zwalczać.

 

Zapobieganie

Najważniejsze w zapobieganiu przetrenowaniu jest dostosowywanie treningu do naszych możliwości. Jeśli czujemy zmęczenie, nawet rekompensowane endorfinami, powinniśmy trochę zwolnić. Jest to bowiem objaw, że organizm ma już pewne problemy.

Przy normalnym treningu pamiętajmy o odpoczynku. Zawsze trzeba się na spokojnie zregenerować pomiędzy sesjami i nie należy sztucznie przyspieszać tego procesu chociażby przez napoje izotoniczne. Jest to udawana energia, która pomaga tylko na chwilę i w dłuższej perspektywie czasowej nie zastąpi ani odpoczynku, ani odpowiedniego nawadniania i odżywiania.

Zwłaszcza osoby rozpoczynające treningi powinny pamiętać, że ilość potrzebnego snu jest zależna przede wszystkim od wieku, ale też od wysiłki fizycznego w trakcie dnia. Jeśli jest go więcej, trzeba doliczyć dodatkowy czas na sen ponad to, co do tej pory w zupełności wystarczało.

 

Wychodzenie ze stanu przetrenowania

Ciężkie przypadki przetrenowania mogą być nawet niebezpieczne, ale zazwyczaj wystarczy tylko ograniczenie swojej aktywności na jakiś czas. Nawet całkowita rezygnacja z treningu może być wskazana. W tym czasie należy się zdrowo odżywiać i więcej spać. Organizm wykorzysta taką przerwę do odbudowy zapasów substancji wykorzystywanych przy wysiłku krótkotrwałym, których wyczerpanie jest zawsze początkiem przetrenowania.

 





Polecane

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Przy aktywności fizycznej typu CrossFit konieczne jest...

Przekąski warzywne, które pokochasz!

Przekąski warzywne, które pokochasz!

Kto powiedział, że przekąski to tylko niezdrowe kulinarne...

Erytropoetyna: jak działa i gdzie ją kupić?

Erytropoetyna: jak działa i gdzie ją kupić?

Erytropoetyna jest białkiem stymulującym produkcję...

Batony proteinowe: jeść czy nie jeść?

Batony proteinowe: jeść czy nie jeść?

Batony proteinowe – zgodnie z tym, co można usłyszeć od...

Galeria zdjęć

Kreatyna - dlaczego jest taka ważna dla kulturystów? Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu? Trening hipoksyjny