Przetrenowanie - jak go uniknąć i co zrobić, kiedy wystąpi?

Przetrenowanie nie jest bynajmniej stanem, który dopada tylko zawodowych sportowców czy ludzi poddających się amatorsko skrajnemu wysiłkowi fizycznemu.

Pojawi się ono zawsze, kiedy skala treningu przekroczy nasze możliwości. Jest to szczególnie niebezpieczne, kiedy wznawiamy trening po krótkiej przerwie spowodowanej nawet stosunkowo błahą chorobą, na przykład poważniejszym przeziębieniem. Stanu przetrenowania można skutecznie unikać i efektywnie go zwalczać.


Zapobieganie
    
Najważniejsze w zapobieganiu przetrenowaniu jest dostosowywanie treningu do naszych możliwości. Jeśli czujemy zmęczenie, nawet rekompensowane endorfinami, powinniśmy trochę zwolnić. Jest to bowiem objaw, że organizm ma już pewne problemy.
    
Przy normalnym treningu pamiętajmy o odpoczynku. Zawsze trzeba się na spokojnie zregenerować pomiędzy sesjami i nie należy sztucznie przyspieszać tego procesu chociażby przez napoje izotoniczne. Jest to udawana energia, która pomaga tylko na chwilę i w dłuższej perspektywie czasowej nie zastąpi ani odpoczynku, ani odpowiedniego nawadniania i odżywiania.
      
Zwłaszcza osoby rozpoczynające treningi powinny pamiętać, że ilość potrzebnego snu jest zależna przede wszystkim od wieku, ale też od wysiłki fizycznego w trakcie dnia. Jeśli jest go więcej, trzeba doliczyć dodatkowy czas na sen ponad to, co do tej pory w zupełności wystarczało.


Wychodzenie ze stanu przetrenowania
    
Ciężkie przypadki przetrenowania mogą być nawet niebezpieczne, ale zazwyczaj wystarczy tylko ograniczenie swojej aktywności na jakiś czas. Nawet całkowita rezygnacja z treningu może być wskazana. W tym czasie należy się zdrowo odżywiać i więcej spać. Organizm wykorzysta taką przerwę do odbudowy zapasów substancji wykorzystywanych przy wysiłku krótkotrwałym, których wyczerpanie jest zawsze początkiem przetrenowania.





Polecane

Siła książek. Co powinni czytać aktywni?

Siła książek. Co powinni czytać aktywni?

Jesteś pasjonatem sportu, szukasz ciekawych dyscyplin,...

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektów sportowych

Wyposażenie obiektu sportowego jest jednym z...

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Trening na czczo. Jak go sobie ułatwić?

Ćwiczenia o pustym żołądku – czy to dobry pomysł?...

Najlepsza pora na bieganie

Najlepsza pora na bieganie

Niektórzy biegają rano, inni wieczorem, jeszcze inni...

Galeria zdjęć

Jak pokonać ciągłe zmęczenie? Jak dbać o kolana podczas treningu? W jakim obuwiu podnosić ciężary? Czy warto jeść masło orzechowe przed treningiem?