Trening hipoksyjny

Trening hipoksyjny znacznie się różni od innych rodzajów treningu. Na czym polega jego specyfika?

Trening hipoksyjny zawdzięcza swoje miano zjawisku hipoksji, które polega na obniżeniu ciśnienia atmosferycznego na dużych wysokościach. Tego rodzaju trening określa się czasem zamiennie jako wysokościowy. Badania udowodniły, że intensywny wysiłek fizyczny podejmowany co najmniej kilkaset metrów nad poziomem morza daje niebywałe rezultaty i bardzo korzystnie wpływa na organizm.

 

Jak trening hipoksyjny wpływa na organizm?

Stężenie ciśnienia atmosferycznego jest ściśle skorelowane z wysokością danego terenu. W górach jest znacznie mniej tlenu niż na obszarach nizinnych, co nie pozostaje bez wpływu na organizm – jego możliwości wysiłkowe zauważalnie wzrastają. Trening hipoksyjny jest bardzo popularny zwłaszcza wśród biegaczy, ale nie stronią od niego również przedstawiciele innych dyscyplin sportowych.

 

Trening hipoksyjny w mieście

W dzisiejszych czasach, aby odbywać treningi hipoksyjne, nie trzeba jeździć w góry. Wystarczy skorzystać ze specjalnej komory hipoksyjnej, która imituje warunki treningu wysokościowego. W takim pomieszczeniu normalne ciśnienie zostaje zachowane, za to stężenie tlenu obniżone jest do poziomu, który naturalnie występuje na wysokościach do 6000 m n. p. m. W ramach treningu hipoksyjnego korzysta się zazwyczaj z roweru stacjonarnego lub bieżni, przy czym najlepsze rezultaty daje trening interwałowy.

Forsowny wysiłek fizyczny w komorze hipoksyjnej mobilizuje układ krążeniowo-oddechowy do bardziej intensywnej pracy. Dzięki temu tlen łatwiej jest transportowany przez krew i wydalany z mięśni. Hipoksja wpływa także na VO2max, czyli maksymalny pobór tlenu w trakcie maksymalnego wysiłku fizycznego. Wątroba i nerki zaczynają wydzielać w ogromnych ilościach erytropetynę – hormon odpowiedzialny za stymulację szpiku kostnego do produkowania czerwonych krwinek. Wszystko to razem wpływa na zwiększenie możliwości wysiłkowych organizmu.

 

Trening hipoksyjny przynosi co prawda wiele korzyści, ale należy z naciskiem podkreślić, że nie powinien on trwać zbyt długo. Wysiłek fizyczny na dużych wysokościach zmusza organizm do większej pracy i jest czynnikiem stresogennym. Pojawiający się w takich warunkach stres to reakcja fizjologiczna na małą podaż tlenu.

 





Polecane

Najlepsza pora na bieganie

Najlepsza pora na bieganie

Niektórzy biegają rano, inni wieczorem, jeszcze inni...

Wielozadaniowy olejek CBD

Wielozadaniowy olejek CBD

Marihuana wciąż wywołuje wiele kontrowersji. Korzystanie...

Trening hipoksyjny

Trening hipoksyjny

Trening hipoksyjny znacznie się różni od innych rodzajów...

Batony proteinowe: jeść czy nie jeść?

Batony proteinowe: jeść czy nie jeść?

Batony proteinowe – zgodnie z tym, co można usłyszeć od...

Galeria zdjęć

Kiedy warto wprowadzić trening cardio? Jak wygląda dieta anaboliczna? Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Najlepszy sport rodzinny