W jakim obuwiu podnosić ciężary?

Czy wiesz, że niewłaściwy strój lub nieodpowiednie buty mogą utrudnić lub wręcz uniemożliwić Ci wykonywanie niektórych ćwiczeń siłowych? Sprawdź, na co zwrócić uwagę, wybierając obuwie do podnoszenia ciężarów!

Buty przeznaczone do tej dyscypliny sportowej powinny spełniać kilka wymagań, które wpłyną na właściwy komfort oraz bezpieczeństwo podczas treningu. Przede wszystkim muszą mieć odpowiedni rozmiar – tylko precyzyjne dopasowanie obuwia do wielkości stóp zapewni właściwe wsparcie w czasie dźwigania. Zbyt ciasne buty mogą ocierać skórę, powodować bolesne odparzenia, ograniczać ruchy, a nawet pozbawiać równowagi, co może skutkować groźną kontuzją. Zbyt luźne obuwie nie zapewnia z kolei odpowiedniej stabilności podczas treningu. Jak wobec tego zyskać gwarancję, że wybrany rozmiar będzie właściwy? Przed kupnem obuwia należy dokładnie zmierzyć stopę, a następnie poszukać firmy, która oferuje szeroki wybór rozmiarów, w tym również połówek. Najlepiej udać się do specjalistycznego sklepu i poprosić o radę konsultanta, który powinien nam pomóc w wyborze. Możemy również zaopatrzyć się w specjalistyczne książki poświęcone kulturystyce, które szczegółowo opisują zagadnienie doboru obuwia.

Obuwie do podnoszenia ciężarów musi mieć odpowiednią wysokość oraz uwzględniać wsparcie pod piętą, minimalizujące ból i dyskomfort w trakcie treningu. Nie należy wybierać zbyt niskich butów, które narażą na przeciążenie dolne partie pleców i kręgosłupa. Z kolei zbyt wysokie mogą nadwyrężyć stawy kolanowe oraz nadmiernie usztywnić nogę, co ograniczy możliwość ruchu. Ważne jest także wsparcie kostki – nie za mocne, aby nie pozbawić stóp elastyczności.

Ostatnią istotną kwestią jest poziom przyczepności. Podeszwa butów do podnoszenia ciężarów powinna zapewniać średnią trakcję, aby jak najbardziej zminimalizować ryzyko pośliźnięcia i kontuzji, a zarazem nie utrudniać poruszania. Ze względu na wysokie obciążenie podeszwa musi być oczywiście wytrzymała. Do treningu siłowego nie nadają się zwykłe buty do biegania czy trampki, ponieważ są one zbyt elastyczne i uginają się, zamiast zapewniać stabilność.





Polecane

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Ćwiczenia z dziećmi? Nowe trendy wśród młodych mam

Chciałabyś poćwiczyć, żeby odzyskać sylwetkę, którą...

Rehabilitacja kardiologiczna: wskazania i przeciwwskazania

Rehabilitacja kardiologiczna: wskazania i przeciwwskazania

Odzyskanie pełnej sprawności po zawale serca wymaga...

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Jaką dietę stosować przy regularnym trenowaniu CrossFitu?

Przy aktywności fizycznej typu CrossFit konieczne jest...

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Dieta na spalanie tłuszczu – podstawowe zasady

Zdrowe odżywianie i forsowne treningi stały się ostatnio...

Galeria zdjęć

Trening na masę dla początkujących Jakie owoce warto włączyć do diety kulturysty? Sypnij pieprzem, popij winem i spalaj tłuszcz zdecydowanie szybciej! Maszyna eliptyczna – efekty regularnych ćwiczeń